close

  一切都應該從Paul Lockhart的《一個數學家的嘆息》開始說起。

  "...The only people who understand what is going on are the ones most often blamed and least often heard: the students. They say, “math class is stupid and boring,” and they are right."

  「……唯一了解問題所在的是那些最常被責備,但是又最被忽略的人──學生。他們說『數學課愚蠢又無趣』,他們說對了。」

  "...The relationship between the triangle and the rectangle was a mystery, and then that one little line made it obvious. I couldn’t see, and then all of a sudden I could. Somehow, I was able to create a profound simple beauty out of nothing, and change myself in the process. Isn’t that what art is
all about?"

  「……三角形和長方形之間的關係原本是個謎,然後那條小小的輔助線讓謎底浮現出來。我本來看不出來的,突然間我就看見了。然而,我能夠從「無」當中創造出全然簡單的美麗,並且在這個過程當中改變了我自己。這不正是藝術嗎?」

  "...The question has been asked and answered at the same time— there is nothing left for the student to do."

  「問題在提出來時也同時被解答了──學生沒事可做。」

  "...So no, I’m not complaining about the presence of facts and formulas in our mathematics classes, I’m complaining about the lack of mathematics in our mathematics classes."

  「所以,我不是在抱怨我們數學課堂上出現的事實與公式,我抱怨的是我們的數學課裏沒有數學。」

  

  《一個數學家的嘆息》是一篇討論數學教育的文章,邊看的時候我內心一邊在點頭。

 

  在補習班已經工作兩個多月了,多接觸了學生才發現自己對自以為熟悉的數學並沒有十分了解。把已經學過的知識視為理所當然原來是很危險的:當我需要跟學生解說的時候,我有時會不知道從何說起。

  數學絕對不是把書本描述的事實記起來,然後視為理所當然。

  回歸原點,嘗試把高中數學從新說一次,看看能發現什麼。

  我希望我以後的學生也能跟我一起,從新探索數學。

 

  在看這些筆記的各位,請不吝指教。

 

《一個數學家的嘆息》原文:https://www.maa.org/external_archive/devlin/LockhartsLament.pdf
中譯轉自:http://ecocite.pixnet.net/blog/post/28580082
     http://ecocite.pixnet.net/blog/post/28580092

arrow
arrow
    文章標籤
    一個數學家的嘆息
    全站熱搜

    陳sir 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()